CategoriesPoradnik

Jak radzić sobie z codziennym stresem

Jak radzić sobie ze stresem?

Stres jest czymś, czego doświadczamy na co dzień. To naturalna reakcja naszego organizmu, jednak jeżeli nie jest odpowiednio rozładowywana i zaczynamy doznawać jej długotrwale, może powodować znaczne obniżenie samopoczucia, kreatywności czy wydajności, a nawet depresje, stany lękowe lub wypalenie zawodowe. Problemy ze stresem są jednym z negatywnych skutków ubocznych współczesnego trybu życia, obok otyłości czy nadciśnienia. Czy istnieją proste, nieinwazyjne metody radzenia sobie ze stresem? Jak obniżyć stres?

Niezawodny sposób na stres

Najbardziej niezawodny sposób na stres jest jednocześnie bardzo nieskomplikowany – na zredukowanie stresu najlepszy wpływ ma wysiłek fizyczny na łonie natury. Relaksuje on zarówno nasze ciało, jak i umysł, pomagając pozbyć się zbędnego balastu w postaci nagromadzonego przez cały dzień czy tydzień stresu. Jeśli na co dzień czujemy się przeciążeni i potrzebujemy takiego rodzaju odskoczni, możemy uczęszczać na siłownię plenerową, zapisać się na treningi ulubionej dyscypliny sportowej, na przykład koszykówki czy piłki nożnej, albo zwyczajnie zacząć biegać. Uprawianie sportu ma korzystny wpływ nie tylko na redukcję stresu, ale również na nasze ogólne zdrowie.

Bardziej nietuzinkowym wyborem niż typowe dyscypliny sportowe, będzie rozpoczęcie przygody ze sztukami walki lub jogą, która w ogóle przynosi rozliczne korzyści zdrowotne. Na szczęście jednak dla tych z nas, którzy ze zgrozą wspominają lekcje wychowania fizycznego i nie lubią się przemęczać, zredukować stres pomoże nawet codzienny krótki spacer, byle z widokiem na niebo i drzewa, który wpływa bardzo relaksująco na ludzki organizm. Niestety, ze względu na nieprzemyślaną infrastrukturę miejską i przeładowane dni pracy, wielu osobom jest trudno wygospodarować czas nawet na taki spacer.

Wpływ diety na stres

Poprawę samopoczucie i zmniejszenie poziomu stresu może nam zagwarantować również odpowiednia dieta. Przede wszystkim należy zrezygnować z wszelkich tłustych, słonych i słodkich przekąsek, szczególnie, jeśli są to produkty wysokoprzetworzone, z fast foodów i niskiej jakości jedzenia “na wynos”, a także ograniczyć produkty pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza mięso, którego przeciętna osoba spożywa o wiele za dużo. Choć mięso zawiera pełen zestaw aminokwasów, potrzebnych nam w roli materiału budulcowego, to z uwagi na obecność tłuszczów nasyconych oraz innych specyficznych substancji jego częste spożywanie przynosi więcej szkody niż korzyści.

Zbilansowana, różnorodna dieta, oparta na warzywach i pełnoziarnistych zbożach, zawierająca codzienne porcje świeżych warzyw i owoców dostarcza organizmowi niezbędne witaminy, makro i mikroelementy, które regulują praktycznie wszystkie procesy zachodzące w ciele człowieka i tym samym sprawiają, że ciało bardziej efektywnie radzi sobie ze stresem. Roślinne tłuszcze nienasycone nie obciążają układu sercowo-naczyniowego, dzięki czemu jest bardziej wydajny i redukuje wywoływany właśnie przez stres efekt podniesienia ciśnienia. Oprócz całościowej zmiany naszej diety, warto sięgnąć również po takie produkty spożywcze, jak japońska zielona herbata matcha, które szczególnie pomagają zapanować nad codziennym stresem.

Polecamy nasze herbaty Ouritsu Matcha

Matcha a walka ze stresem

 

 

Jednym z naszych codziennych zwolenników w walce ze stresem może zostać matcha. Matcha to rodzaj zielonej herbaty, wytwarzany ze sproszkowanych liście specjalnie hodowanych krzewów. Tradycyjnie używa się jej w ceremonii parzenia herbaty oraz do celów kulinarnych, na przykład do makaronu soba, lodów czy ciast. Na unikalne właściwości matchy ma wpływ opracowany w XVII wieku sposób hodowania krzewów, które są zacieniane specjalnymi matami. Sprawia to, że liście są jasne i wytwarzają specyficzne aminokwasy, nadające herbacie jej słodyczy i aromatu. Najprostsza metoda przyrządzenia matchy polega na wymieszaniu odpowiedniej ilości proszku z gorącą wodą, jednak na bazie matchy można wykonać wiele różnorodnych napojów. Matchę można wykorzystać jako zdrowszą alternatywę w większości napojów na bazie espresso, a także dodawać do soków owocowych lub smoothie.

 

 

Pozytywny wpływ matchy na stres wynika z wysokiej zawartości l-teaniny, która w połączeniu z kofeiną wpływa pozytywnie na nastrój, pracę umysłu oraz skupienie uwagi. L-teanina obniża ciśnienie krwi i wygasza pobudzające działanie kofeiny, dzięki czemu oprócz pobudzenia umysłu odczuwamy również uspokojenie nerwów. Substancje zawarte w matchy poprawiają również uwagę i pomagają skoncentrować się na wykonywanym zadaniu, co samo w sobie redukuje stres wynikający z przepracowania. Ponadto każdy wielbiciel kawy chyba przyzna, że już samo przyrządzenie i wypicie pysznego napoju jest czynnością relaksującą i w gorsze dni wręcz niezbędną.

 

 

 

Techniki oddechowe

 

 

Do prostych metod radzenia sobie ze stresem, dodatkowo nie wymagających od nas nawet wstania od biurka, należą relaksacyjne techniki oddechowe. Większość z nas nie zdaje sobie z tego sprawy, ale na co dzień bardzo często oddychamy niewłaściwie – zbyt płytko albo angażując niewłaściwe partie mięśni. A oddychanie, jako jedna z podstawowych funkcji życiowych, ma bardzo duży wpływ na stan wszystkich układów w organizmie, przede wszystkim na pracę układu sercowo-naczyniowego, który stres szczególnie obciąża. Na istotną rolę oddechu od setek lat zwracają uwagę takie systemy, jak ajurweda, joga czy tai-chi, pojmując oddychanie jako skomplikowany proces energetyczny.

 

 

W procesie oddychania dostarczamy komórkom niezbędnego do wytworzenia energii tlenu – a dotleniony organizm lepiej funkcjonuje i radzi sobie z takimi zaburzeniami równowagi, jak stres. Jedną z prostych technik oddechowych, które możemy wykorzystać w doraźnej walce ze stresem, jest oddychanie brzuszne. W taki sposób, całymi płucami i aktywując mięśnie przepony, oddychają dzieci – niestety z wiekiem ciało zazwyczaj sztywnieje i z procesu oddychania zostają wyłączone kolejne partie mięśni. Aby wykonać takie ćwiczenie oddechowe, należy usiąść swobodnie, z rozluźnionymi mięśniami, a następnie wykonać głęboki wdech nosem, jednocześnie wypychając okolice brzucha. Wydech wykonuje się powoli, przez usta, rozluźniając mięśnie. Już kilkukrotne powtórzenie pomaga się zrelaksować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *