CategoriesUroda i zdrowie

Zielona herbata, dawkowanie, ile można dziennie jej pić?

Herbata, dawkowanie, ile można dziennie jej pić?

Do picia zielonej herbaty nie trzeba nikogo przekonywać. Napój ten ma mnóstwo zalet, które mają ogromny wpływ na zdrowie człowieka. Niestety, jak każdy inny, zdrowy składnik diety, również i zielona herbata może zostać – w pewnym tego słowa znaczeniu – przedawkowana. Ile zatem można jej pić i jakie objawy przynosi jej nadpodaż w diecie?

Zielona herbata – najważniejsze składniki

 

Zielona herbata składa się z wielu różnych składników, które mają ogromny wpływ na zdrowie człowieka. O wielu z nich wszyscy wiemy, a o innych… właśnie się dowiemy. Co zatem zawiera w sobie ta dobroczynna dla nas herbata?

 

  1. Polifenole i flawonoidy – to substancje biochemiczne, które odgrywają rolę przeciwutleniaczy. Dzięki nim organizm spowalnia procesy starzenia. Zielona herbata jest znana przede wszystkim ze względu na swe właściwości odmładzające.
  2. Pigmenty – to substancje, które działają na organizm likwidując ogniska zapalne i eliminując bakterie, wirusy i grzyby. Niektóre pigmenty wykazują silne właściwości przeciwnowotworowe, a inne skutecznie chronią wątrobę.
  3. Polisacharydy – to substancje o silnych właściwościach przeciwutleniających. To także związki które zmniejszają ryzyko zapadnięcia na nowotwory i choroby trzustki (zwłaszcza cukrzycę).
  4. Alkaloidy – to substancje, które są klasycznymi przeciwutleniaczami. Do tej grupy należy przede wszystkim kofeina, która spowalnia procesy starzenia, ale też pozwala efektywniej spalić tkankę tłuszczową.
  5. Aminokwasy – to ogromna grupa substancji aktywnych, z których jeden – L-teanina – dominuje w składzie zielonej herbaty. Ten właśnie aminokwas jest odpowiedzialny za poprawę funkcji poznawczych, lepszą jakość snu i dobrą kondycję układu krążenia.
  6. Saponiny – substancje o tej dziwnej nazwie to przeciwutleniacze, które mają ogromny wpływ na stymulację układu odpornościowego. Dzięki saponinom spada ryzyko zachorowania na nowotwory i choroby układu krążenia.
  7. Inne substancje, takie jak witaminy C i E, jony potasu, fluoru i glinu.

Wpływ zielonej herbaty na zdrowie – co warto wiedzieć?

 

Picie zielonej herbaty niesie ze sobą szereg różnych, prozdrowotnych korzyści. Napar stymuluje m.in. układ odpornościowy, dzięki czemu stosująca go osoba jest mniej podatna na choroby, zakażenia itd. Oprócz tego napar korzystnie stymuluje funkcje poznawcze, poprawiając naszą zdolność do efektywnego myślenia. Dzięki zielonej herbacie można też przyspieszyć walkę z nadwagą i otyłością, gdyż znajdujące się w niej składniki (m.in. kofeina) stymulują organizm do szybszego spalania tłuszczu. Substancje aktywne wchodzące w skład herbaty stabilizują poziom cukru we krwi, a także stymulują układ krążenia do jeszcze wydajniejszej pracy. Na koniec warto dodać, że zielona herbata jest bardzo pomocna w walce z próchnicą, zaburzeniami układu pokarmowego i trawiennego, a także zmniejsza ilość “złego” cholesterolu we krwi. Jest to też preparat ograniczający ryzyko zachorowań na nowotwory i poprawiający nastrój.

 

Mówiąc wprost: zieloną herbatę można by nazwać eliksirem życia. I właśnie dlatego warto ją stosować.

Polecamy nasze herbaty Ouritsu Matcha

Ile można pić zielonej herbaty w ciągu dnia?

 

Bądźmy szczerzy – w zielonej herbacie jest mnóstwo ważnych dla zdrowia składników odżywczych. Świadomość tego rodzi pokusę, by nadużywać jej w swojej diecie. Czy to oznacza, że można nią pić bez ograniczeń? Otóż nie! Oczywiście trudno znaleźć jakiekolwiek wiarygodne badania, które wskazywały ryzyko wystąpienia czynników niepożądanych po spożyciu nadmiernej ilości herbaty, ale nie da się ukryć, że jej nadpodaż nie jest zdrowa dla organizmu. Przyjmuje się, że w ciągu dnia należy spożyć od 3 do 4 filiżanek naparu. Niektórzy uważają też, że nie powinno się jej pić po godzinie 18. Wyjątkiem są oczywiście osoby, które pracują na nocne zmiany, ale ich zegar biologiczny jest w związku z tym zupełnie inny. Poza tym trzeba pamiętać, że ilość akceptowalnej dla organizmu zielonej herbaty jest zależna m.in. od masy ciała.

 

 

Nadużywanie zielonej herbaty może źle wpłynąć na organizm, jeśli łączy się ją z różnymi używkami. Tak jest chociażby w przypadku kawy, która – podobnie jak i wspomniana herbata – zawiera mnóstwo kofeiny. Owszem, filiżanka kawy zawiera aż czterokrotnie więcej kofeiny niż zielona herbata, ale połączenie tych dwóch substancji mogłoby być dla organizmu bardzo szkodliwe. Z niniejszego zestawienia wynika również, że zieloną herbatę można pić częściej niż kawę. Poza tym nie można zapominać, że napar nie posiada w swoim składzie tylu szkodliwych substancji co kawa.

 

Zielona herbata – czynniki ryzyka

Zielona herbata zawiera w swoim składzie szereg różnych substancji aktywnych. Część z nich może w dużych ilościach negatywnie wpływać na ludzkie zdrowie.

 

 

1. Katechiny – to substancje aktywne, których nadmiar może blokować przyjmowanie niektórych witamin i mikroelementów do organizmu. W praktyce oznacza to, że spożywanie dużej ilości naparu nie jest zalecane u osób, które narażone są na deficyt żelaza.

 

 

2. Metale ciężkie – zielona herbata zawiera w sobie niewielką zawartość metali ciężkich. Należą do nich zwłaszcza aluminium i ołów. Oznacza to, że spożywanie nadmiernej ilości naparu, może doprowadzić do nagromadzenia tychże pierwiastków w organizmie. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne dla zdrowia i może doprowadzić do wystąpienia wielu różnych, ciężkich chorób.

 

 

“Grupy ryzyka” a zielona herbata

 

Można nawet wyróżnić pewne grupy ryzyka, które nie powinny spożywać dużej ilości zielonej herbaty. Mowa tu przede wszystkim o małych dzieciach, których wrażliwe organizmy wciąż są w fazie intensywnego dorastania. To samo dotyczy osób cierpiących na anemię i zagrożonych nią. Ograniczyć podaż zielonej herbaty powinny również osoby poddawane dializom, a także wrażliwe na działanie kofeiny. W przypadku tych ostatnich stawką może być chroniczna bezsenność i ciągłe zmęczenie. Z naparu pitego w dużych ilościach powinny też zrezygnować osoby przyjmujące w chemioterapię.

 

 

Reasumując, zielona herbata to niekwestionowane dobrodziejstwo dla organizmu człowieka, ale również i ona powinna być stosowana w rozsądnych ilościach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *